top of page

טעים וטבעוני? אז כן - אפשר גם וגם

טבעונות היא לא עוד טרנד חולף, היא סגנון חיים. בשנים האחרונות ניתן לראות מסעדות רבות ובתי קפה וכן חברות קייטרינג המבססים את המטעמים שיוצאים תחת ידיהם על טהרת האוכל הטבעוני או מציעים מנות אלטרנטיביות. באירועים רבים כבר אימצו תפריט מאין זה ובתי עסק שוניםהחושקים בקהל הטבעוני, מתאימים את המטבח כך שיכלול גם ספיישלים למי שאימץ את אורח החיים הנ"ל. [if !supportLineBreakNewLine] [endif]

פלאפל טבעוני בברצלונה

בלי בשר וחלב – עם הרבה בריאות

תזונה טבעונית אינה כוללת בשרים, ביצים או מוצרי חלב. השומרים על כך גם נמנעים ממזונות המעובדים באמצעות מוצרים מהחי. בניגוד לסברה הרווחת, המטבח הטבעוני כולל חומרי גלם ומרכיבים רבים ועשירים ביניהם קטניות, ירקות ופירות וכן מגוון תחליפים למאכלים מועדפים כמו קציצות או מוצרי חלב בגרסאות שאינן כוללות חלב, בשר או ביצים ואף לא דבש אך מספקות טעם עשיר. בנוסף, המטעמים הטבעוניים כוללים את הרכיבים התזונתיים הנדרשים לתזונה מאוזנת ובריאה.לסגנון החיים הזה ללא בשר וביצים יש יתרונות רבים ואולי זו הסיבה שהיא הפכה לכה רווחת בקרב האוכלוסייה. ראשית, מהבחינה המוסרית, אורח חיים זה מתחשב בבעלי החיים ופעמים רבות גם בסביבה, כיוון שמרבית המאכלים לא עברו תהליכי תיעוש, שימור או הדברה והמוצרים עצמם ידידותיים וירוקים יותר.מהבחינה התזונתית, הרגלי האכילה מבוססים במידה רבה על חומרי גלם טריים כאשר אוכל טרי, כידוע, שומר על הערכים התזונתיים יותר מאשר אוכל מעובד – ויטמינים, מינרלים וכדומה.בשל ההימנעות מאכילת מזון מהחי וכדומה, תזונתם של מי שהדיר בשר או ביצים מהתפריטמתאימה מאוד למי שרוצה לנהל אורח חיים בריא יותר. היא כוללת קטניות רבות כמו קינואה, כוסמת, שעועית הידועות בכך שהן מכילות כמות גבוהה מאוד של סיבים תזונתיים מסיסים (סוג של סיבים בעלי השפעה מטיבה על הכולסטרול ועל הגלוקוז. הם מעכבי ספיגת סוכר), חלבון מהצומח, אשלגן שעוזר בהפחתת לחץ דם ומהוות גם מקור אפקטיבי לברזל.כמו כן, תזונה ללא בשר היא לרוב תזונה עם פחות שומן רווי ומכאן גם הסיכוי הנמוך יותר של טבעונים לפתח כולסטרול גבוה או לחלות במחלות לב. אכילה על פי הטבעונות כוללת גם אגוזים וזרעים שעשירים בוויטמינים רבים ואם ישנו חוסר, תמיד ניתן להשלים על ידי לקיחת תוספי תזונה.

טריות, כשרות וטעימות

אוכל טבעוני אהוב על רבים ושכיח גם בקרב מי שאינו מנהל חיים ללא בשר וביצים על בסיס קבוע וביומיום. הסיבות לכך מגוונות: ראשית, חומרי הגלם הטריים בריאים ומרעננים, במיוחד פירות וירקות שעשירים גם במיצים אותם ניתן להגיש בשלל וריאציות וכך גם הדגנים. כמו כן, הוא מתאים מאוד לאוכלי כשרות ומתאים גם לצמחונים. בניגוד לבשרים ומוצרי חלב, הוא פחות מזוהה עם תופעות אלרגניות או עם כבדות. הוא משביע מבלי להעמיס.פלאפל, למשל, הוא מסוג המאכלים המועדפים על טבעונים ובאופן כללי, אחד הכוכבים של אירועים ומפגשים חברתיים. גרגרי החומוס היבשים מהם מכינים את הכדורים הפופולאריים עתירי סידן, סיבים תזונתיים וברזל וכן חומצה פולית ואבץ – ויטמינים ומינרלים החשובים לתזונה. כמו כן, ניתן לשלב בפלאפל פטרוזיליה ועוד ירקות ירוקים עשירים באשלגן, מגנזיום וברזל ושום שמסייע בהורדת לחץ הדם וגם מחזק את מערכת החיסון. ניתן להגיש עם ירקות, טחינה בפיתה נטולת גלוטן וליהנות מטעם נפלא, ביתי, שעושה חשק לעוד. אוכל טבעוני טעים נוסף, שיכול לשדרג אירועים מכל סוג, הוא סביח המבוסס על חציל מטוגן, חומוס טחינה וניתן להגישו גם בווריאציה נטולת ביצים, פוקאצ'ות עם מגוון מטבלים וממרחים שיוצאות חמימות וטעימות ישירות מהטאבון, סלטים בסגנונות שונים וכן קינוחים כמו עוגיות טחינה, פנקייק שוקולד שקדים ואפילו עוגת גבינה ללא גבינה - על בסיס חלב קוקוס. התרבות הטבעונית כובשת במגוון טעמים, באירועים או ביומיום, יש בה ממד בריאותי, קליל, שמתאים גם לדיאטה וגם לשומרי כשרות. מתכון מנצח לחוויה קולינרית מצוינת.

פוסטים מומלצים
פוסטים אחרונים
חפש בעזרת תגיות
bottom of page